Partner serwisu
Biznes i przemysł

Malezja chce boeingów po Chińczykach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Malezja chce boeingów po Chińczykach
fot. Md Shaifuzzaman Ayon, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Grupa Malaysia Aviation chce pozyskać boeingi wąsko- i szerokokadłubowe, które były przeznaczone dla linii lotniczych z Chińskiej Republiki Ludowej. Przewoźnicy z Państwa Środka nie odbiorą samolotów amerykańskiej produkcji. Jest to pokłosie wojny handlowej między Waszyngtonem a Pekinem.

Stosunki handlowe między USA a Chinami są napięte, a z każdym dniem się jeszcze bardziej pogarszają. Skutkiem wojny celnej są cła odwetowe, które sprawiają, że zamówienie lub odbiór samolotów przez chińskie linie lotnicze od Boeinga jest de facto niewykonalny. Pekin zakazał rodzimym przewoźnikom zakupu i odbioru samolotów amerykańskiej produkcji. Istniejące chińskie cło na towary wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych Ameryki, nałożone w odpowiedzi na cła w wysokości od 145 do 245 proc. na towary wyprodukowane w Chinach przez Donalda Trumpa, ponad dwukrotnie podnoszą ceny samolotów Boeinga.

W ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy amerykański koncern lotniczy zamierzał dostarczyć do Państwa Środka 137 nowych samolotów, z czego większość wąskokadłubowych boeingów nowej generacji. Napięcia handlowe na linii Waszyngton – Pekin utrudniają Boeingowi wykonanie planu. Już teraz: odbiór B787 wstrzymały Juneyao Airlines, Xiamen Airlines zrezygnowały z odbioru B737 MAX 8, a China Southern Airlines nie sprzedadzą 10 B787-8, gdyż niemożliwy jest zakup nowych, większych „Liniowców Marzeń”. W kolejnych dniach zapewne pojawią się informacje o kolejnych rezygnacjach, gdyż nowe boeingi miały odebrać m.in.: Air China, China Eastern Airlines, Hainan Airlines i Shanghai Airlines.

Z każdej wojny zwycięsko wychodzą jakieś podmioty – z wojny handlowej w 2025 roku wygranym może być malezyjska branża lotnicza. Grupa Malaysia Aviation, która zarządza Malaysia Airlines, Firefly, MASwings i AMAL by Malaysia Airlines (przewoźnik, który zajmuje się przewozem pielgrzymów do świętych miejsc w Arabii Saudyjskiej), chce pozyskać wszystkie samoloty Boeinga, z których zrezygnowały chińskie linie lotnicze. Malezyjska agencja prasowa Bernama cytuje dyrektora zarządzającego Grupy, Izhama Ismaila, który powiedział, że rozmawiał już z producentem, ale „konkurencja o dostępne samoloty jest zacięta”.

Podobnie jak w przypadku innych przewoźników, problemy produkcyjne Boeinga opóźniły dostawy nowych samolotów do Malezji. Ismail twierdzi, że niechciane samoloty mogłyby zostać wykorzystane do przyspieszenia dostaw do linii lotniczych z Grupy. Dyrektor wskazuje jednak, że „dostępne samoloty musiałyby spełniać określone specyfikacje”. Malaysia Aviation Group niedawno złożyła zamówienie na osiemnaście boeingów 737 MAX 8 i dwanaście 737 MAX 10. Grupa posiada opcje na zamówienie kolejnych 30 samolotów z tej serii. Zamówienie opiera się na istniejącym zobowiązaniu z Air Lease Corporation do zakupu 25 B737 MAX 8, z których 11 jest już w eksploatacji, a pozostałe 14 ma być dostarczone w ciągu dwóch lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Xiamen Airlines rezygnują z nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Xiamen Airlines rezygnują z nowych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 24 kwietnia 2025

Qatar Cargo, IAG Cargo i MASkargo ogłaszają JV Global Cargo

Biznes i przemysł

LOT i ITAKA. B737 MAX SP-LVL w nowych barwach (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

China Southern wstrzymuje sprzedaż 10 B787-8. W tle wojna handlowa

Prawo i polityka

Zobacz również:

Xiamen Airlines rezygnują z nowych B737 MAX

Biznes i przemysł

Xiamen Airlines rezygnują z nowych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 24 kwietnia 2025

Qatar Cargo, IAG Cargo i MASkargo ogłaszają JV Global Cargo

Biznes i przemysł

LOT i ITAKA. B737 MAX SP-LVL w nowych barwach (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

China Southern wstrzymuje sprzedaż 10 B787-8. W tle wojna handlowa

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5